020-364040 [email protected]

Vi levererar klottersaneringstjänster till Strängnäs kommun, igår var det en artikel i tidningen om en nerklottring som de råkat ut för.

Vår duktiga klottersaneringstekniker Pontus Jansson var snabbt på plats och tog bort klottret.

Artikeln i Eskilstuna-Kuriren kan du läsa här : https://www.ekuriren.se/strangnas/sa-klart-pengar-man-kan-lagga-pa-annat-sm5248028.aspx

eller här nedan kan du läsa ur artikeln

”Så klart pengar man kan lägga på annat”

STRÄNGNÄS Någon eller några har roat sig med att klottra i gångtunneln under järnvägen. Under måndagen var en saneringsfirma på plats.

Lars Kilström19:00 | 2019-10-07

– Det här är kanske nionde gången bara i år som jag åkt hit, säger Pontus Jansson från nämnda firma, en entreprenör som Strängnäs kommun har avtal med.

I torsdags eftermiddag fick Göran Swensson på teknik- och servicekontoret kännedom om skadegörelsen.

– Följande dag gjorde jag en felanmälan och kallade in saneringsfirman, säger Göran Swensson.

Han räknar med att utryckningen och arbetet som firman utför kan kosta 10 000 kronor.

Klottret mäter cirka åtta meter på längden och drygt två meter på höjden.

– Det är enormt, som en landskapsmålning. Bland det värsta jag kan påminna mig om i Strängnäs, förklarar Göran Swensson.

– Det är så klart pengar man kan lägga på annat.

För Pontus Jansson, som utgår från Eskilstuna, är gångtunneln vid resecentrum ingen obekant miljö.

– Detta kan ta allt från en timme till en hel dag att få bort, säger han vid 11-tiden på måndagen.

Klottret kommer att polisanmälas.

– Det gör saneringsfirman, det står så i avtalet, säger Göran Swensson.

Han tror att klottraren, eller klottrarna, hållit sig framme någon på småtimmarna den 3 oktober.

– Så länge tågen går är det riskfyllt för dem att hålla på. Det här borde ha hållit dem sysselsatta en lång stund.

Resecentrum är en plats som ofta och på olika sätt blir utsatt, dessutom berättar Göran Swensson att kommunen då och då upptäcker klotter på passagen under järnvägsspåret i Ulvhäll.

– Där klottras det på fundament och murar, fortsätter han.

Per Båverud är inspektör vid polisen i Eskilstuna och har tillgång till statistik på anmälda brott.

– Ofta är stationsområden och kollektivtrafiken utsatta, säger han.

Under 2019 har mellan 75 och 80 skadegörelser i form av klotter polisanmälts i Strängnäs kommun.

– Drygt 20 av dem gäller klotter mot kollektivtrafik. Resten benämns övrigt klotter och där ser jag att Åkers styckebruk, inte minst skolan, är välrepresenterad.

Jeanette Björk utreder ungdomsrelaterade brott på polisen i Strängnäs.

– Just klotter brukar vara svåra att klara upp, så ofta läggs utredningarna ner direkt innan de hinner komma till mig, konstaterar hon.

– Det krävs iakttagelser.

Vad kan skadegörelser som dessa utmynna i?

– Dagsböter eller ungdomstjänst, beroende på hur gamla gärningsmännen är.

Just nu utreder hon emellertid ett ärende om klotter på bussar.

– Där har vi vissa uppgifter att gå på, säger Jeanette Björk.

Tidningen har förgäves sökt Anders Ekman på teknik- och servicekontoret för att få reda på vad skadegörelser genom klotter kostar kommunen.

Slut på artikeln.

Klotter är ett gissel för de flesta kommuner i Sverige, det har gått från att vara ett storstadsfenomen till att verkligen drabba alla.

Ofta finns det inte beredskap i kommunerna för att hantera denna typ av skadegörelse.

Det kan innebära att klottret får sitta kvar allt för länge och därmed ge klottraren tillfredställelse av sitt tilltag, samtidigt som det skapa otrygghet för de laglydiga medborgarna.

Ett annat vanligt problem är att man antingen försöker sanera själva eller genom en entreprenör med bristande kunskap, det kan göra att kostnaderna skenar iväg och att stora skador uppstår.

Här är några blider från klottersaneringen av gångtunneln vid Resecentrum i Strängnäs.

Såhär tråkigt så det ut när resenärerna skulle använda gångtunneln.
Ordningen återställd, Pontus sanerade bort klottret till fint resultat.